WELCOME TO JENNA PAGE

Followers

Shout Box

Khasiat makanan dan fungsi

CENDAWAN - TELINGA
Kepingan separuh cendawan menyerupai bentuk telinga manusia. 
Cuba teka, menambahan cendawan kedalam makanan sebenarnya mampu meningkatkan atau memperbaiki pendengaran anda. Ini kerana cendawan adalah salah satu daripada beberapa makanan dalam diet kita yang mengandungi vitamin D.

 
PISANG (SENYUM) - DEPRESI
Gembira untuk diri sendiri dan ukir senyuman dibibir anda seperti pisang.

Buah-buahan popular mengandungi protein yang dipanggil triptofan. Apabila ia telah dicerna, triptofan kemudian akan ditukar dalam kimia neurotransmitter yang dipanggil serotonin. Ini adalah salah satu mood yang paling penting yang mengawal selia bahan kimia di dalam otak dan kerja, ubat yang paling anti-depression dengan menyelaraskan tahap pengeluaran serotonin. Tahap yang lebih tinggi yang berkaitan dengan mood yang lebih baik.



BROKOLI - BARAH
Jika dilihat dari dekat, kehijauan brokoli seperti beratus-ratus sel kanser.
Sekarang, ahli-ahli sains tahu sayuran ini boleh memainkan peranan penting dalam mencegah penyakit kanser. Di Britain, kanser prostat membunuh satu orang setiap jam.

 
HALIA - PERUT
Halia, biasanya dijual di pasar raya, halia kelihatan seperti perut.
Oleh itu, ia menarik bahawa salah satu faedah terbesar adalah membantu pencernaan. Orang-orang Cina telah menggunakannya selama lebih 2,000 tahun untuk menenangkan perut dan mengubati rasa loya, sementara ia juga ubat yang popular ketika mabuk. Tetapi faedah meluas. Ujian ke atas tikus di Universiti Minnesota mendapati suntikan bahan kimia yang mengandungi halia telah menghasilkan pertumbuhan tumor.
KEJU - TULANG
Keju berlubang, seperti Emmenthal, tidak hanya baik untuk tulang anda, malah menyerupai struktur dalaman manusia.
Seperti kebanyakan keju, ia adalah sumber yang kaya dengan kalsium, ramuan yang penting untuk tumbesaran tulang yang kuat dan mengurangkan risiko osteoporosis di kemudian hari. Bersama-sama dengan mineral yang lain dipanggil fosfat, ia memberi kekuatan utama dalam tulang, tetapi juga membantu otot 'tenaga'. Mendapat kalsium yang cukup dalam pemakanan semasa kanak-kanak adalah penting untuk tulang yang kuat. Satu kajian di Universiti Columbia di New York menunjukkan remaja yang meningkat pengambilan kalsium daripada 800mg sehari 1200mg - sama dengan 1 dua keping tambahan cheddar - merangsang kepadatan tulang mereka dengan 6%.

KACANG SOYA - SPERMA
Persamaan kacang soya yang hampir sama dengan sperma.
Penyelidikan dari Amerika Syarikat menunjukkan mereka boleh memainkan peranan penting dalam meningkatkan kesuburan lelaki. Satu kajian di Klinik Cleveland di Ohio menunjukkan bahawa untuk membuat sperma yang sihat dalam kuantiti yang besar, badan memerlukan bekalan vitamin C, sejenis antioksidan yang kuat yang melindungi sel daripada kerosakan oleh molekul yang berbahaya dikenali sebagai radikal bebas. Hanya setengah cawan taugeh memperuntukkan 16 peratus daripada elaun harian vitamin C yang disyorkan untuk seorang lelaki.Ia bukan sahaja ayah tetapi bayi juga boleh mendapat manfaat. Taugeh penuh dengan folat, vitamin yang menghalang kecacatan tiub neural, di mana bayi itu dilahirkan dengan otak yang rosak atau tulang belakang.