WELCOME TO JENNA PAGE

Followers

Shout Box

Amalan permakanan yang baik & elok diamalkan…..

1.      Gunakan garam bukit kerana kurang sodium – cth produk garam bukit Halalgel. Garam laut mengandungi banyak sodium yang boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang & darah tinggi.  Ujian ke atas garam laut : sedikit garam laut + air panas = akan ada lapisan minyak yang terapung.


2.      Buah Tin – bagus untuk mengurang pesakit yang menghadapi kencing manis kerana mengandungi fiber/serat yang tinggi.






3.      Labu merah bagus untuk kesihatan kerana mengandungi anti oksiden berbanding labu kuning kerana menyebabkan angin.

4.      Resipi sarapan yang bagus : campurkan labu merah + kurma + buah tin + madu + minyak zaiton + susu kambing + delima= dimasak untuk dijadikan sup / pengat / bubur.  Tak bubuh semua pun takpe leh tukar2 la depends pada bahan.

5.      Ikan & susu merupakan lemak yang baik akan tetapi kite tak boleh makan ikan serentak dengan susu boleh jadi asid.  Jika makan ikan 2 @ 3 jam selepas itu baru boleh minum susu.

6.      Sotong, kerang, siput, udang kurang elok kerana mengandungi kolesterol yang tinggi.

7.      Ikan yang tidak bersisik seperti ikan keli mempunyai kandungan merkuri yang tinggi yang boleh menyebabkan anak down sindrom.

8.      Soya bean telah dinobatkan tidak elok untuk kesihatan oleh Kementerian Kesihatan Israel kerana boleh menyebabkan kanser. Kajian telah dijalankan seorang lelaki minum air soya secawan sehari dalam masa 3 bulan telah didapati kandungan sperma rosak sebanyak 50%.  Selain itu, kesan jangka panjang sekiranya meminum soya boleh menyebabkan kecelaruan hormon.   Contohnyer : lelaki ingin menjadi wanita & sebaliknyer.  Produk soya seperti kicap, tauhu, minyak tidak bagus untuk kesihatan, akan tetapi tempe elok di makan.

9.      Susu yang terbaik selepas susu ibu adalah susu kambing

10.  Daging yang terbaik adalah daging kambing.

11.  Minyak zaiton (boleh tengok dalam surah An-Nur ayat 35) kebaikan sangat banyak antaranya boleh mengelakkan sakit jantung,semua jenis barah/kanser, kencing manis, darah tinggi, elak @ hilangkan sirih dengan amalkan dengan makan 1 sudu pagi & 1 sudu malam setiap hari.  Bagi wanita yang mengalami keputihan boleh menggunakan tampon yang telah disapu dengan minyak zaiton dimasukkan ke dalam vagina.  Amalkan selama 3 hari insya-allah masalah tersebut dapat di atasi.  Bagi pasangan yang telah berumahtangga, ambil dalam 2 sudu minyak zaiton, semasa ingin bersama sapukan minyak zaiton pada lelaki semasa bersama boleh mengelakkan kanser payudara & pangkal Rahim.  Selain itu, minyak zaiton boleh disapukan pada luka & digunakan sebagai minyak urut.  Untuk mendapat raut wajah yang cantik campurkan 3 sudu minyak zaiton + 3 sudu minyak habattus sauda sambil membaca selawat, simpan semalam, lepas tu boleh digunakan sebagai masker pada wajah, hasilnyer insya-allah wajah akan cantik. 

12.  Minyak zaiton merupakan minyak paling baik, boleh digunakan sebanyak 5 kali jika digunakan untuk menggoreng.  Simpan dalam bekas kaca.  Kedua terbaik ialah minyak kelapa kampung.  Kesan menggunakan minyak kelapa boleh menurunkan kadar darah tinggi & sakit jantung. Ketiga terbaik minyak bunga matahari tapi semasa beli pastikan tengok label & pastikan 100% minyak bunga matahari sebab ada yang campur 30% minyak bunga matahari + 70% minyak sayuran di mana terdiri dari minyak kacang soya @ minyak kacang tanah… so be carefull.

13.  Cili boh juga tak elok kerana mengadungi 60% bahan pengawet.

14.  7 biji kurma sehari + 2 sudu madu (1 sudu pagi & 1 sudu malam) boleh menggantikan segala multivitamin yang kita amik.. kesan multivitamin boleh menyebabkan pelbagai jenis penyakit & memendekkan umur so mari kite tukar & amalkan apa yang elok.

15.  Buah kurma dari US agak besar sebab mengandungi GM (Gen Modified ).

16.  Minyak jagung juga kurang sebab mengandugi GM (Gen Modified ).

17.  Panau boleh disebabkan cicak.  Haaaaaaaa… sila pastikan bekas menyimpan garam ditutup dengan rapat jika tidak cicak akan mandi dalam garam…. Cicak sangat suka mandi dalam garam. Jaga2 yer…

18.  Jika mengalami tonsil @ tirod – elakkan terus makanan berunsurkan soya.

19.  Mendapatkan penglihatan yang terang, colekkan cotton bud dalam minyak zaiton & sapukan pada bawah mata seperti kite memakai celak mata.  Boleh bersihkan telinga dengan minyak zaiton jugak.

20.  Seeloknyer makan buah-buahan yang segar.  Jika susah hati makan buah anggur.  Makan buah delima jika terdengar suara halus.  Leukemia makanlah buah zaiton.  ** jika makan buah delima pastikan jangan buang walau seulas, boleh dikongsi, kulit buah delima mengandungi khasiat, kulitnyer dikeringkan, direbus & diminum.


21.  Air Mustofa yang mengandungi zafran @ saffron boleh menjadikan daya ingatan kite luar biasa.

22.  Minyak kelapa sawit kurang elok kerana mengandungi solvan yang digunakan untuk mencairkan minyak kelapa sawit yang beku seperti apa yang kite lihat seperti yang dijual.  Solvan boleh menyebabkan jantung kite rosak.

23.  Gamat @ mentimun laut tidak bagus kerana mengandungi merkuri yang tinggi.  Baik makan atau digunakan untuk sapu cth minyak gamat sama sekali tidak elok.

7 Sunnah Rasulullah S.A.W

Hendaknya kita selalu menjaga tujuh sunnah Nabi setiap hari. Ketujuh sunnah Nabi SAW itu adalah:

Pertama: tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya.

Kedua: membaca Al-Qur’an sebelum terbit matahari Alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur’an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman.


Ketiga: jangan tinggalkan masjid terutama di waktu shubuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke masjid, kerana masjid merupakan pusat keberkahan, bukan kerana panggilan muadzin tetapi panggilan Allah yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah.

Keempat: jaga solat dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha.

Kelima: jaga sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari.

Keenam: jaga wudhu terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwudhu. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, “Orang yang selalu berwudhu senantiasa ia akan merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah”.

Ketujuh: amalkan istighfar setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah.


Zikir adalah bukti syukur kita kepada Allah. Bila kita kurang bersyukur, maka kita kurang berzikir pula, oleh kerana itu setiap waktu harus selalu ada penghayatan dalam melaksanakan ibadah ritual dan ibadah ajaran Islam lainnya. Zikir juga merupakan makanan rohani yang paling bergizi, dan dengan zikir berbagai kejahatan dapat ditangkal sehingga jauhlah umat manusia dari sifat-sifat yang berpangkal pada materialisme dan hedonisme.
Wallahualam. ..




Kawan Facebook yang Kita Rasa Cantik Sangat dan Comel Sangat!

 Kawan Facebook yang Kita Rasa Cantik Sangat dan Comel Sangat! dan rasa cam nak lempang sbb dorg g cantek dr aku.....so aku cam jeles....akkakaka :)....

1) Onycha Snowqueen
2) Teeca Sham
3) ALisa Marni Ali
4) Schaeba Rosasea
5) Zue Zek
6) Zafeera Esmail
7) Orked Mohd Faudzan
8) Piyen Rohaizat (Puteri Nabilla Haffiz)
9) Ainur Rakina
10) Adelia Ariffin
11) ANa FarhaNa
12 ) Nur Syafiqah Ruslan
13) Khairina Aleeza Ahmad
14) Nur Zulianaz Shazwany
15) Nor Azlaily Azwal
16) Erin Ririn
17) Nadia Mizkurt
18) Zati Hazirah
19) Ain Sofieya Zulkifli
20) Juriani Hashim
21) Faradiana Abdul Majid
22) Nabilah Husna
23) Reihana Nur
24) Atikah Mdnoor
25) Ereen Nordin
26) Ummi Attiya
27) Senoritas Shaera
28) Norziah Abd Karim
29) Dippy Dieba
30) RieNa Azman
31) Mulat Bolat
32) AQu La
33) Rozieana Anuar
34) Eykin Murnie
35) Meiza Nur
36) Daynie Kusairry

Mungkin ada yang kite terlepas pandang.......harap maaf lah ye :D